Rezumat noutati fiscale propuse incepand cu august 2025

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

Pachetul de noutati fiscale aferent anului 2025 continua cu noi masuri, deocamdata in faza de proiect legislativ. Proiectul a fost publicat pe site-ul Ministerului de Finante in data de 3 iulie 2025 si contine masuri cu impact pe mai multe paliere fiscale.

Mai jos este este un rezumat al acestor noutati propuse:

Noutati incepand cu 1 iulie 2025

Majorarea cotelor de impozitare la impozitul suplimentar pentru institutii de credit la 4% incepand cu 1 iulie 2025.

Incepand cu 1 august 2025

a) Eliminarea obligațiilor de calcul, reținere la sursă și declarare a impozitului pe veniturile din dobânzi, din sarcina emitenților, plătitori de venituri, în cazul veniturilor din dobânzi obținute de persoanele fizice rezidente, ca urmare a deținerii de obligațiuni emise de societăți, persoane juridice rezidente în România, în baza unui prospect aprobat de autoritatea de reglementare competentă, pe piețele de capital din afara României. Obligațiile de calcul, declarare și plată a impozitului pe veniturile din dobânzi, se transferă în sarcina beneficiarului de venituri din dobânzi, persoană fizică rezidentă, care deține astfel de obligațiuni. Prin urmare, veniturile din dobânzi plătite de societatea emitentă și înregistrate în contul contribuabilului în cursul anului fiscal se impun cu o cotă de 10% din suma acestora, impozitul fiind final. Impozitul pe veniturile din dobânzi se calculează de contribuabili pe baza declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, iar plata acestuia se efectuează la bugetul de stat până la termenul legal de depunere a declarației.
Regimul fiscal nou instituit se aplică veniturilor plătite de societatea emitentă și înregistrate în contul contribuabilului începând cu data de 1 august 2025, indiferent de data emiterii obligațiunilor de societăți, persoane juridice rezidente în România, pe piețe de capital din afara României.

b)În cazul veniturilor obținute din jocuri de noroc se propune menținerea modalității de determinare a impozitului pe venit prin aplicarea unui barem de impunere cu tranșe de venit asupra fiecarui venit brut cu cote de impunere cuprinse între 10% și 40 %. Astfel, baremul de impunere asupra fiecărui venit brut primit de un participant de la un organizator sau plătitor de venituri din jocuri de noroc, se modifică după cum urmează:

  • până la 10.000 inclusiv -10%
  • peste 10.000 – 66.750 inclusiv 1.000 + 20% pentru ceea ce depăşeşte suma de 10.000
  • peste 66.750 -12.350 + 40% pentru ceea ce depăşeşte suma de 66.750

În cazul veniturilor obţinute ca urmare a participării la jocurile de noroc caracteristice cazinourilor, cluburilor de poker, slot-machine şi lozuri cu valoare mai mare decât plafonul neimpozabil de 66.750 lei, se propune ca impozitul datorat să se determine prin utilizarea baremului aplicabil în cazul veniturilor din jocuri de noroc, asupra fiecărui venit brut primit de un participant, iar din rezultatul obţinut să se scadă suma de 12.350 lei.

c) TVA

  • majorarea cotei standard de la 19% la 21%;
  • eliminarea aplicării cotei reduse de 5% și aplicarea unei cote reduse de 11% pentru operațiunile supuse în prezent cotei reduse de 5%, respectiv pentru: livrarea de manuale şcolare, cărţi, ziare şi reviste, serviciile constând în permiterea accesului la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectură şi arheologice, grădini zoologice şi botanice, livrarea de lemn de foc și livrarea de energie termică în sezonul rece, destinată anumitor categorii de consumatori;
  • majorarea cotei reduse de TVA de la 9% la 11% pentru o gamă mai restrânsă de bunuri și servicii, respectiv pentru: medicamente de uz uman, alimente destinate consumului uman, cu anumite excepții, apa pentru irigații, îngrășăminte și pesticide, servicii de alimentare cu apă și de canalizare, clădiri destinate a fi utilizate drept cămine de bătrâni şi de pensionari, case de copii şi centre de recuperare şi reabilitare pentru minori cu handicap, servicii de cazare și de restaurant/catering.

În perioada 1 august – 31 octombrie 2025, se vor monitoriza încasările din sectorul HoReCa, iar în funcție de rezultatul analizelor efectuate se va decide cu privire la cota de TVA ce urmează să fie aplicată acestui sector.

Pentru livrarea locuinţelor ca parte a politicii sociale pentru care nu se mai aplică cota redusă de TVA se prevăd dispoziții tranzitorii, potrivit cărora pe o perioadă de un an se pot achiziționa locuințele cu cota redusă, în cazul în care au fost au fost încheiate până la data de 1 august 2025 acte juridice între vii care au ca obiect plata în avans pentru achiziţionarea unei astfel de locuinţe.

d) Accize:

  • majorarea nivelului accizelor, la 1 august 2025 și respectiv, la 1 ianuarie 2026, pentru alcool și băuturi alcoolice, benzină și motorină
  • majorarea nivelului accizelor, la 1 august 2025 și respectiv, la 1 aprilie 2026, pentru băuturile
    nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este cuprins între 5 g – 8 g/100 ml și pentru băuturile nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este peste 8 g/100 ml;
  • majorarea nivelului accizelor, la 1 august 2025, pentru produsele din tutun prelucrat, pentru produsele care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere și pentru produsele destinate inhalării fără ardere, care conțin înlocuitori de tutun, cu sau fără nicotină;
  • majorarea nivelului accizelor, la 1 august 2025 și respectiv, la 1 aprilie 2026 pentru lichidul cu sau fără nicotină; – instituirea, de la 1 august 2025, a unui nivel de acciză pentru vinurile liniștite, similar cu cel aplicat vinurilor spumoase, respectiv de 76,19 lei/hl;
  • instituirea, de la 1 august 2025, a unui nivel de acciză pentru cidru de mere și pere, hidromel și băuturi fermentate liniștite din fructe de pădure, similar cu cel aplicat celorlalte băuturi fermentate spumoase, respectiv de 76,19 lei/hl;
  • se stabilește nivelul accizei specifice la țigarete, aplicabil în perioada 1 august 2025 -31 martie 2026, inclusiv, care este de 576,360 lei/1.000 ţigarete.

e) Se propune eliminarea facilității de exceptare de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele fizice care au calitatea de pensionari, pentru veniturile din pensii, pentru partea ce depășeste suma lunară de 3.000 de lei, pentru fiecare drept de pensie.

f) Se modifica tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obținute de persoanele fizice, primite ca urmare a predării deșeurilor din patrimoniul personal astfel:

  • se includ veniturile de orice fel, în bani sau natură, primite de persoanele fizice ca urmare a predării deșeurilor de metale feroase și neferoase și aliajele acestora, în categoria veniturilor din alte surse prevăzute la art. 114 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, pentru care operatorii economici au obligația reținerii la sursă a impozitului pe venit.
  • se elimina din categoria veniturilor neimpozabile a veniturilor de orice fel, în bani sau natură, primite ca urmare a predării deșeurilor de metale feroase și neferoase și aliajele acestora, din patrimoniul personal;

g) Se propune stabilirea cuantumului indemnizațiilor de concedii medicale pentru boală obișnuită prin aplicarea unui procent diferențiat, în funcție de totalul zilelor de concediu medical acordate pentru fiecare episod de boală, după cum urmează:

  • prin aplicarea procentului de 55% asupra bazei de calcul pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă de până la 7 zile de incapacitate temporară de muncă;
  • prin aplicarea procentului de 65% asupra bazei de calcul stabilite pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă cuprinsă între 8 și 14 zile de incapacitate temporară de muncă;
  • prin aplicarea procentului de 75% asupra bazei de calcul pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă de peste 15 zile de incapacitate temporară de muncă.

Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă pentru unele boli cardiovasculare se menține la nivelul actual de 75% din baza de calcul.
În condițiile în care prin aceste noi reglementări urmează să fie impactate drepturi născute sub vechea reglementare, care nu și-au produs efecte în întregime până la data intrării în vigoare a noii reglementări, în proiectul de act normativ au fost introduse și soluții tranzitorii, astfel încât să nu fie afectate drepturile persoanelor asigurate pentru concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate.

h) Începând din luna august, persoanele care au coasigurați fără venituri – precum soțul, soția sau părinții – vor fi obligate să plătească o contribuție anuală de 2.430 de lei pentru fiecare coasigurat.

Am scris detaliat aici: CASS de plata pentru coasigurati-modificari fiscale din 2025.

Noutati incepand cu 1 ianuarie 2026

Majorarea cotei de impozit de la 10% la 16% pentru dividendele distribuite incepând cu data de 1 ianuarie 2026/ prima zi a anului fiscal modificat care începe în anul 2026, din considerente fiscal-bugetare.

Citeste si : Inchiderea de luna in contabilitate – ce presupune ?

Articole similare

Comentariul tau aici